Jaarverslag PI4GN 2018

In 2018 bestond de VHF-UHF-SHF contestgroep rond PI4GN meer dan 40 jaar. De exacte begindatum is niet helemaal duidelijk, maar we besloten om dit in mei uitvoerig te vieren met een groots opgezette barbecue in Rottum. Hiervoor nodigden we alle (oud-)operators uit. Dat waren er nogal wat en ze kwamen uit alle hoeken van het land, zelfs daarbuiten.

Ondanks onze respectabele ouderdom hebben we aan alle belangrijke contesten meegedaan, in maart, mei en juli en de IARU contesten in september en oktober, op de banden 144 MHz en hoger, tot aan 24 GHz. Onder de call PA1T vanuit Woudbloem voor 2 meter, de overige banden vanuit Rottum. Op de in dit jaar totaal 30 banden met inzendingen hebben we er 27 gewonnen, zodat we ook de Veron bekercompetitie met ruime voorsprong wonnen. De uitslagen zijn te vinden op de site van de VHF-commissie van de Veron.

Op 2 mtr gebruiken we vier yagi antennesystemen, op 70 cm zijn dat er drie yagi, op 23cm in totaal twee, met twee schotels met een diameter van twee meter. Op de hogere banden hebben we een 1,5 meter schotel en vanaf 10 GHz een schotel met 0,8 meter doorsnede. Deze laatste hebben we eleveerbaar gemaakt vanwege de zeer smalle bundels, die ook in het verticale vlak een rol spelen (een versatower beweegt in de wind al gauw zo’n 8 graden op en neer, en dat is teveel).

In december deden enkele leden weer mee aan de ATV wedstrijd. We hadden de nodige verbeteringen doorgevoerd, maar nog steeds helaas op maar twee banden: 70 en 23 cm. Hoewel er geen noemenswaardige condities waren, hebben we op beide banden een nieuwe norm gezet w.b. de mogelijke afstanden en stond de concurrentie op slechts de helft van het aantal punten. De gemiddelde afstand was op 70cm: 185 km en op 23 cm: 143 km.

In 2018 hebben we ons onderkomen (een oude koeienstal) verder comfortabel gemaakt en zijn we ons ook meer gaan toeleggen op modernere ontvangstmogelijkheden. We maken gebruik van het programma Airscout om via vliegtuigscatter grotere afstanden (tot 1000 km) te kunnen overbruggen.

Ook in 2019 gaan we er weer tegenaan, voor het 42e, 43e of 44e jaar. De groep heeft er nog steeds zin in.

Namens alle PI4GN mensen,

Jaap PA0T

De 581 QSO’s op 2 mtr in de september IARU contest met een gemiddelde van 379 km

De 251 QSO’s op 70 cm in de oktober IARU contest met een gemiddelde van 365 km